Blogi

Mainostoimisto Riiman avulla

Digitaalinen markkinointi vuonna 2019

Moni pohtii minkälaisia digitaalisen markkinoinnin strategioita kannattaa alkaa harjoittamaan ja soveltamaan seuraavaksi. Omien kokemuksieni mukaan uskoisin että digistrategia tulee pohjautumaan vahvasti aikaista parempiin algoritmeihin sekä automaation uusiin mahdollisuuksiin. Toki fyysisestä näpyttelystä ja tekemisestä ei markkinoinnissa välttämättä aivan vielä pääse eroon, mutta asioita nopeuttavia sekä suurempia yleisöjä tavoittavia mahdollisuuksia on näköpiirissä.

Paremmat algoritmit

Asiakaspalvelun automatisointi tulee chatbottien myötä nopeutumaan huomattavasti, nykyään chatbotteja voi kehittää useille eri kielille ja  niitä hyödyntämällä voidaan normaaleja asiakaspalvelutilanteita automatisoida hyvinkin pitkälle. Asiakasta ei kuitenkaan kannata jättää monologiin robottien kanssa, vaan kannattaa heille tarjota myös oikeaa asiakaspalvelua.

Sosiaalinen markkinointi ja tuotesijoittelu kasvaa jatkuvasti sekä erilaiset sponsoroitujen sisältöjen tuotanto. Uusien sosiaalisen median ohjelmistoilla yrityksellä on aivan huikeita mahdollisuuksia saada äänensä kuulumaan suuremmille ryhmille kuin koskaan ennen. Lähes kaikilla on nykyään älypuhelimet joilla sisältöjä katsellaan internetistä jonka puolesta digitaalinen markkinointi yleistyy ja yleistyy, eikä tälle ole nähtävissä muutosta. On siis huomattavan merkityksellistä kehittää hyvä digistrategia, jonka avulla omaa liiketoimintaa voi kasvattaa hyvin sekä nopeasti.

Sosiaalinen media kasvaa ympäri maailmaa

On myös hyvä huomata sosiaalisen median sovellusten yleistymisen myötä voi niillä myös säännellä helposti minne päin maailmaa on tuotteitaan tai palveluitaan myymässä. Esimerkiksi monelle suomalaiselle ei välttämättä kaikki eri aasialaiset mediat ole jokapäivää, vaan jos tuotteita haluaa myydä aasiaan on silloin valittava työkaluiksi heille tavanomaisimmat sosiaaliset mediat. Eri kanavat ja ohjelmat vaihtuvatkin nykyään myös nopeammissa sykleissä ja uusien keinojen käyttäminen voi tarjota huomattavia mahdollisuus tavanomaiseen markkinointiin verrattuna.

Markkinointi on omasta näkövinkkelistä myös paljon aktiivisempaa aasialaisessa somessa länsimaiseen verrattuna. Esimerkiksi aasialaisessa somessa tulee vastaan huomattavasti enemmän liikkeitä jotka markkinoivat suoraan sosiaalisessa mediassa hyvin aktiivisesti. Esimerkkinä monet kenkäkauppiaat, kellomyyjät ja korumyyjät ovat lisänneet tuhansia kuvia tuotteistaan someen. Aasialaisessa somessa markkinointi on mielestäni verrattain agressiivisempaa kuin länsimaalaisessa.

Digitaalinen arki

Monen arki on muuttunut todella digitaaliseksi ja monia normaalin kanssakäymisen tapoja korvataan jatkuvasti enemmän sähköisillä tavoilla, kuten esimerkiksi maksaminen. Nykyään voikin useassa suuremmassa kaupungissa käydä kaupassa maksamalla itse sähköisesti. Myös sähköinen viestintä kuten puhelut ja tekstiviestit seuraavat automaation linjaa ja jo aasiassa asuessani robotti soitti minulle monesti ja kyseli minkälaisia palveluita minulle saisi olla tai mitä haluaisin ostaa.

Pelaamisesta on tullut myös huomattava osa usean arkea ja sitä myötä siitä on kasvanut myös hulppea markkinoinnin mahdollisuus. Pelaaminen kasvaa myös jatkuvasti ja jopa valtiot tukevat nykyään pelienkehittämistä. Peleillä tehdään nykyään niin tähtitieteellisiä summia rahaa joten niiden tekeminen saattaa olla jopa joissain tilanteissa kannattavaa.  Onkin todella jännittävää nähdä kuinka tavanomainen rallipeleistä tuttu tuotesijoittelu tullaan näkemään peleissä, joissa mainostaminen on lähtökohtaisesti ollut paljon hankalampaa.

Jaa